Teken je Gesprek...

Tijdens de coaching wordt de methodiek van Teken je Gesprek gebruikt. Deze methodiek is bedacht en vormgegeven door Adinda de Vreede.

 

Met Teken je Gesprek wordt een gesprek visueel gemaakt. Door symbolen, kleuren en kernachtige beschrijvingen te gebruiken, ontstaat er een visueel en gestructureerd geheel. Door Teken je Gesprek in te zetten komt, dat wat in het hoofd speelt, op een gestructureerde manier op papier. Dit kan gaan over gedachten, gevoelens , gedrag en werkhouding. Het gevisualiseerde geheel geeft inzicht, wat tot een oplossing of verandering kan leiden.

 

Ik ben in dit proces als een sherpa betrokken: ik 'loop', leef, denk en draag een stukje met het kind of de jongere mee. Ik luister, stel vragen en maak het gesprek visueel en gestructureerd. Vanuit daar kan het kind of de jongere zelf weer verder op pad, al dan niet met hulp van ouders of andere betrokkenen. Op pad met een rugzak gevuld met inzichten en tools.

KIB-methode

Met Teken je Gesprek kan dat wat in het hoofd zit, op papier komen. Dit kan inzicht, ruimte en verandering geven. Soms bevat het hoofd echter niet wat er gaande is en schieten woorden te kort. Juist dan is het van belang om te ervaren en te voelen. Hierbij gebruik ik ervaring- en lichaamsgerichte oefeningen uit de KIB-methode van Manon Gervink. 

 

KIB is de afkorting van Kind in Beweging, het draait hierbij om bewegen en ervaren. Dit kan door spel, tekenen, lichaamsgerichte oefeningen, illustraties en tools. Dit is helpend bij de bewustwording van signalen in het lijf. Vervolgens leren kinderen, door ervaringsgerichte oefeningen, wat nodig is om te reguleren of waar voor hen een grens ligt. Op deze manier wordt een verandering begrepen en daarbij ook echt gevoeld.

 

Met ervaringsgerichte oefeningen wordt de coaching daarbij speelser, wat de coaching voor jongere kinderen nog geschikter maakt.

 

POPtalk, Prikkelprofielspel & Breinhelden

Krachtige hulpmiddelen als Poptalk, Breinhelden en het Prikkelprofielspel behoren ook tot in te zetten tools bij de coaching. 

 

Hond Nala

Voor de liefhebber kan mijn hond Nala als aaibaar hulpmiddel ingezet worden. Naast onvoorwaardelijke troost en liefde kan Nala 'levend oefenmateriaal' zijn voor het grenzen leren stellen. Nala heeft diploma's op het gebied van gehoorzamen. Daarbij is zij van karakter gevoelig, sensitief en dol op kinderen en mensen. Voor co-coaching is zij de ideale hond. 

Het coachingstraject

Locatie

Ik werk vanuit mijn praktijkruimte aan huis. In overleg is het ook mogelijk een coachsessie, observatie of gesprek op school te plannen.

 

Losse sessies of pakket

Voorafgaand aan het traject is er een intake. Tijdens deze intake wordt de hulpvraag en het traject bepaald. Vervolgens zijn er losse coachingsessies te boeken. Eén sessie duurt 45 minuten. Meestal zijn er 8 sessies nodig om tot inzicht en verandering te kunnen komen, dit is afhankelijk van de hulpvraag en behoeften van het kind/de jongere. 

 

Naast losse sessies is het ook mogelijk een pakket te boeken. Dit pakket bestaat uit:

  • Een intake om samen de hulpvraag op te stellen.
  • 8 coachsessies van 45 minuten per sessie.
  • Afsluitende sessie met evaluatie & vooruitblik.

 

Voor wie..?

De coaching is voor kinderen en jongeren die met hun koppie omhoog willen leven. Het kan helpend zijn voor kinderen/jongeren die:

  • een boost in zelfvertrouwen kunnen gebruiken;
  • last hebben van belemmerende gedachten, overtuigingen of (faal)angst;
  • overspoeld kunnen worden door emoties;
  • het moeilijk vinden om grenzen te stellen of voor zichzelf op te komen;
  • ondersteuning kunnen gebruiken bij hun werkhouding op school, bij hun concentratie, motivatie of op bepaalde gebieden van de executieve functies;
  • koers/richting nodig hebben, bijvoorbeeld in de keuze voor een vervolgopleiding.